داستانهای مذهبی

 

در جواب باید به چند نکته توجه کرد:

 

اولا زن پیامبر بودن، نشانه برتری نیست. مانند زن نوح و زن لوط که زن پیامبر بودند ولی کافر بودند. حالا به نکات زیر در مورد عایشه و حفصه توجه کنید:

 

حفصه و ایذاء پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله (2)

یکی از مطاعنی که در مورد حفصه در تاریخ و روایات شیعه و سنی به صورت مکرر ذکر شده است مساله ایذاء رسول خدا صلی الله علیه و آله توسط وی بوده است که ان شاء الله در آینده به اسناد مختلف آن اشاره خواهم داشت ولی قبل از ذکر روایت مورد نظرم بد نیست اشاره ای داشته باشم به آیه شریفه 57 از سوره احزاب تا به یاد بیاوریم کسی که مرتکب ایذاء رسول خدا صلی الله علیه و اله شود بایستی منتظر چه سرانجامی برای خویش باشد:

إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهینا

آنها كه خدا و پیامبرش را آزار مى‏دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و براى آنها عذاب خواركننده‏اى آماده كرده است.

 

اما نگاهی داشته باشیم به روایتی که مسلم در صحیح خود ، ج 2، ص 1105، ح1479، كتاب الطلاق آن را ذکر کرده است:

مسلم نیشابورى به نقل از عمر بن الخطاب مى‌نویسد كه عائشه و حفصه با همپیمانى خود بر ضدّ رسول خدا صلى الله علیه وآله آن حضرت را اذیت كرده بودند:

فَدَخَلْتُ عَلَى عَائِشَةَ فَقُلْتُ یَا بِنْتَ أَبِی بَكْر أَقَدْ بَلَغَ مِنْ شَأْنِكِ أَنْ تُؤْذِی رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَقَالَتْ مَا لِی وَمَا لَكَ یَا ابْنَ الْخَطَّابِ عَلَیْكَ بِعَیْبَتِكَ. قَالَ فَدَخَلْتُ عَلَى حَفْصَةَ بِنْتِ عُمَرَ فَقُلْتُ لَهَا یَا حَفْصَةُ أَقَدْ بَلَغَ مِنْ شَأْنِكِ أَنْ تُؤْذِی رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم وَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم لاَ یُحِبُّكِ. وَلَوْلاَ أَنَا لَطَلَّقَكِ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم....

نزد عائشه رفتم، گفتم: اى دختر ابوبكر كارت به آن‌جا رسیده است كه رسول خدا را اذیت مى‌كنى؟! گفت: اى پسر خطاب! تو با من چه كار داری؟ به فكر مشكلات دختر خودت باش! سپس نزد حفصه رفتم و گفتمچرا پیامبر خدا را اذیت مى‌كنى؟ به خدا سوگند خودت مى‌دانى كه رسول خدا (ص) تو را دوست ندارد و اگر من نبودم تو را طلاق مى‌داد...

(به نظر شما چرا جماعت اهل سنت با اینکه صحیح مسلم را خواهر قران میدانند و تمام روایات آن را صحیح، ولی نوبت به این روایت و امثال آن که میرسه چشمشون رو میبندند و از کنار اون رد میشن؟)

 

 

حفصه و ایذاء پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله

حفصه و عایشه برای آزار و اذیت رسول گرامی اسلام اتفاق کرده بودند. (1) به همین جهت آیه نازل شد که "اگر شما [همسران پیامبر] از كار خود توبه كنید [به نفع شماست‏، زیرا] دلهایتان از حق منحرف گشته‏؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهید، [كارى از پیش نخواهید برد] زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و صالح‏ مؤمنان، و فرشتگان بعد از آنان پشتیبان اویند"(2)

عایشه و حفصه آنقدر رسول خدا را آزار می دادند که تمام آنروز را خشمگین سپری میکرد. (3)

عمربن خطاب به دخترش حفصه گفت: تو میدانی که رسول خدا تو را دوست ندارد. (4)

همچنین عایشه و حفصه در زمان بیماری رسول خدا صلی الله علیه و اله با او مخالفت کرده و هر کدام خواستند تا پدر خود را برای امامت نماز جماعت دعوت کنند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله به آن دو فرمودند: شما چون زنان فتنه گر اطراف یوسف علیه السلام هستید. (5)

و نیز روزی پیغمبر خدا با علی قدم زنان گفتگو می کرد و سخنان پنهانی آن دو مدتی به طول انجامید. عایشه که بی خبر به دنبالشان افتاده بود. خود را غفلتاً در میان آن دو انداخت و گفت: چه موضوع مهمی است که شما دو نفر را تا به این حد به خود مشغول داشته و مدت زمانی وقت گرفته است؟

می گویند رسول خدا صلی الله علیه و اله از این برخورد ناگهانی عایشه در آن روز سخت خشمگین شده است. (6)

1) صحیح بخاری ج 6 ص 69

2) سوره تحریم ایه 4 و 5 و در مورد شان نزول ر. ک تفسیر ثعلبی ذیل همین ایه - تفسیر ابن کثیر ج 4 ص 634 - صحیح بخاری ج 3 ص 163

3) صحیح بخاری ج6 ص69 - طبقات ابن سعد ج8 ص56

4) صحیح مسلم ج4 ص188

5) تاریخ طبری ج2 ص 439 - سیره ابن هشام ج4 ص301

6) صحیح ترمذی ج2 ص200 -تاریخ خطیب ج7 ص402 - کنزالعمال ج6 ص159 - اسدالغابه ج4 ص27

عایشه و حفصه = زن نوح و زن لوط

حتما شما نیز با داستان زندگی حضرت نوح و حضرت لوط آشنایی دارید نکته متمایز زندگی این دو پیامبر الهی این است که زنان این دو کافر بوده و ایشان را  بسیار اذیت می کردند نکته ای که در اینجا میخواهم به آن بپردازم این است که خدا در قران کریم عایشه و حفصه دو زن پیامبر را به زن نوح و زن لوط تشبیه میکند اما آیه ای که خداوند این تشبیه زیبا را در آن بیان میکند آیه 10 سوره تحریم است که می فرماید:

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ كَفَرُوا امْرَأَةَ نُوحٍ وَامْرَأَةَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَقیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلینَ

خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت كردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه كسانى كه وارد مى‏شوند!

بسیاری از علما و بزرگان اهل سنت به نازل شدن این آیه شریفه در حق عایشه و حفصه اقرار کرده اند و حتی توضیحات تامل برانگیزی هم داده اند که جای هر گونه شک و تردید را از بین می برد به تعدادی از این نظرات دقت کنید!

1) قرطبی عالم و مفسر بزرگ اهل سنت:

قوله «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ كَفَرُوا» مثل ضربه الله یحذر به عائشة وحفصة فی المخالفة حین تظاهرتا على رسول الله.

این سخن خداوند «ضرب الله...» مثلى است كه خداوند به منظور ترساندن عائشه و حفصه نازل كرده است ؛ در آن هنگام كه مخالفت كردند و علیه رسول خدا همپیمان شدند .

الجامع لأحكام القرآن، ج 18، ص 202 ، ناشر: دار الشعب القاهره.

2) ابن قیم الجوزیه بارزترین شاگرد ابن تیمیه:

ثُمَّ فی هذه الْأَمْثَالِ من الْأَسْرَارِ الْبَدِیعَةِ ما یُنَاسِبُ سِیَاقَ السُّورَةِ فَإِنَّهَا سِیقَتْ فی ذِكْرِ أَزْوَاجِ النبی صلى اللَّهُ علیه وسلم وَالتَّحْذِیرِ من تَظَاهُرِهِنَّ علیه وَأَنَّهُنَّ إنْ لم یُطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَیُرِدْنَ الدَّارَ الْآخِرَةَ لم یَنْفَعْهُنَّ اتِّصَالُهُنَّ بِرَسُولِ اللَّهِ صلى اللَّهُ علیه وسلم كما لم یَنْفَعْ امْرَأَة نُوحٍ وَلُوط اتِّصَالهمَا بِهِمَا وَلِهَذَا إنَّمَا ضَرْب فی هذه السُّورَةِ مَثَلَ اتِّصَالَ النِّكَاحِ دُونَ الْقَرَابَةِ.قال یحیى بن سَلَّامٍ ضَرَبَ اللَّهُ الْمَثَلَ الْأَوَّلَ یُحَذِّرُ عَائِشَةَ وَحَفْصَةَ ثُمَّ ضَرَبَ لَهُمَا الْمَثَلَ الثَّانِیَ یُحَرِّضُهُمَا على التَّمَسُّكِ بِالطَّاعَةِ.

در این مثال‌ها اسرار عالى نهفته است كه با سیاق آیه تناسب دارد؛ زیرا در باره همسران پیامبر و بر حذر داشتن آنان از نافرمانى آن حضرت نازل شده است كه اگر از خدا و رسول اطاعت نكنند و در عین حال مشتاق سعادت اخروى باشند، پیوند با رسول خدا (ص‌) نفعى براى آنان نخواهد داشت؛ همانگونه كه ازدواج با نوح و لوط براى همسران آنان فایده‌اى نداشت و به همین جهت هم در این سوره از رابطه سببى یعنى ازدواج مثال آورد نه نسبى مثل فرزند و غیره.

یحیى بن سلام گفته است: خداوند در مثال اول عائشه و حفصه را بر حذر داشته و در مثل دوم آن دو را به پیروى و اطاعت از رسول خدا (ص) ترغیب فرموده است.

إعلام الموقعین عن رب العالمین، ج 1، ص 189، تحقیق: طه عبد الرؤوف سعد، ناشر: دار الجیل - بیروت - 1973؛

الأمثال فی القرآن الكریم، ج 1، ص 57، تحقیق: إبراهیم محمد، ناشر: مكتبة الصحابة - طنطا - مصر - 1406، الطبعة: الأولى.

3) علامه شوکانی از بزرگان اهل سنت:

وما أحسن من قال فإن ذكر امرأتی النبیین بعد ذكر قصتهما ومظاهرتهما على رسول الله صلى الله علیه وإله وسلم یرشد أقم إرشاد ویلوح أبلغ تلویح إلى ان المراد تخویفهما مع سائر أمهات المؤمنین وبیان أنهما وإن كانتا تحت عصمة خیر خلق الله وخاتم رسله فإن ذلك لا یغنی عنهما من الله شیئا... .

و چه نیكو سخنى گفته است آنكه گفت: یاد آورى داستان دو نفر (عائشه و حفصه) از همسران پیامبر و حركت آن دو بر ضد رسول خدا (ص)، محكمترین پیام و ارشاد را همراه دارد، كه به آن دو نفر و دیگر همسران رسول خدا (ص) اعلام مى‌دارد كه همسر خاتم پیامبران بودن سبب نجات آنان نخواهد بود.

فتح القدیر الجامع بین فنی الروایة والدرایة من علم التفسیر، ج 5، ص 256، ناشر: دار الفكر بیروت.

4) فیروز ابادی مفسر ،لغت شناس، و ادیب مشهور اهل سنت:

ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً ... .

ثم خوّف عائشة وحفصة لإیذائهما النبى صلى الله علیه وسلم بامرأة نوح وامرأة لوط فقال «ضَرَبَ اللَّهُ» بین الله «مثلا» صفة «لِلَّذینَ كَفَرُوا» بالمرأتین الكافرتین « امْرَأَةَ نُوحٍ» واهلة « وَامْرَأَةَ لُوطٍ» واعلة « كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ» مرسلین « فَخانَتاهُما»... .

سپس خداوند عائشه و حفصه را به خاطر اذیت كردن رسول خدا مى‌ترساند و سرنوشت زن نوح و لوط را براى آن‌ها مثال مى‌زند و ...

تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس، ج 1، ص 478 ، ناشر: دار الكتب العلمیة لبنان.

5) علامه فخر رازی مفسر بزرگ اهل سنت:

الحكایة الثانیة:أن عثمان رضی الله عنه أخر عن عائشة رضی الله عنها بعض أرزاقها فغضبت ثم قالت یا عثمان أكلت أمانتك وضیعت الرعیة وسلطت علیهم الأشرار من أهل بیتك والله لولا الصلوات الخمس لمشى إلیك أقوام ذوو بصائر یذبحونك كما یذبح الجمل.فقال عثمان رضی الله عنه ضرب الله مثلا للذین كفروا امرأة نوح وامرأة لوط الآیة فكانت عائشة رضی الله عنها تحرض علیه جهدها وطاقتها وتقول أیها الناس هذا قمیص رسول الله صلى الله علیه وسلم لم یبل وقد بلیت سنته اقتلوا نعثلا قتل الله نعثلا.

عثمان در ارسال بعضى از سهم بیت المال عائشه تاخیر كرد ؛ به همین جهت عائشه ناراحت شد وبه عثمان گفت: آنچه نزد تو به امانت بود خوردی، امت را تحقیر كردی، افراد بد خاندانت را بر آنان مسلط كردی، به خدا سوگند! اگر نمازهاى پنجگانه نبود گروه‌هایى از مردم آگاه بر تو هجوم مى‌آوردند و تو را همانند شتر ذبح مى‌كردند.

عثمان به آیه‌اى از قرآن كه در آن از دو تن از همسران پیامبران یعنى همسر نوح و لوط به بدى یاد شده است استشهاد مى‌كند: خدا براى افرادى كه كفر ورزیده اند، زن نوح وزن لوط را مثل آورده است.

به همین سبب بود كه عائشه با تمام توان وقدرتش مردم را علیه عثمان تحریك مى‌كرد و مى‌گفت: اى مردم این پیراهن رسول خدا (ص) است كه هنوز كهنه نشده است؛ ولى سنت او را از بین بردند، بكشید نعثل را (اسم مردى از یهودیان مصر كه ریش بلندى داشت وبه حماقت معروف بود)، خدا او را بكشد.

المحصول فی علم الأصول ، ج 4، ص 492، تحقیق : طه جابر فیاض العلوانی ، ناشر : جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة - الریاض ، الطبعة : الأولى ، 1400ه.


برای ادامه به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://dastanhayemazhabi.mihanblog.com/extrapage/khishavandibapayambar3



درباره وبلاگ

با سلام خدمت خوانندگان محترم
در صورت تمایل جهت دریافت ایمیل مذهبی روزانه،
آدرس ایمیل خود را به آدرس زیر ارسال کنید:
hesamvahidi@gmail.com

داستانهای مذهبی این وبلاگ در شبکه های اجتماعی زیر هم ارسال می گردد:

کانال تلگرام:
https://telegram.me/dastanhayemazhabi

اینستاگرام:
http://instagram.com/dastanhaye_mazhabi

مدیر وبلاگ : ح و
موضوعات
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات