تبلیغات
داستانهای مذهبی - 4) ادامه رفع شبهه: "مصاهرات و پیوندهای خویشاوندی بین خلفاء و ائمه"
 
داستانهای مذهبی

و همچنین بسیاری از علمای اهل سنت نوشته‌اند كه ام كلثوم و رقیه قبل از این كه با عثمان ازدواج كنند در عقد پسران أبی لهب بوده‌اند و بعد از آن كه سوره تبّت در حق أبی لهب نازل شد، وی به فرزندانش دستور داد كه دختران رسول خدا را طلاق بدهند. ابن أثیر  در اسد الغابة می‌نویسد:

قد زوج ابنته رقیة من عتبة بن أبی لهب وزوج أختها أم كلثوم عتیبة بن أبی لهب فلما نزلت سورة تبت قال لهما أبوهما أبو لهب وأمهما أم جمیل بنت حرب بن أمیة حمالة الحطب فارقا ابنتی محمد ففارقاهما ...

أسد الغابة - ابن الأثیر - ج 5 - ص 456 .

رسول خدا، دخترش رقیه را به عتبه پسر أبی لهب و ام كلثوم را به عتیبه پسر دیگر ابولهب داد، وقتی سوره تبت نازل شد، ابولهب و همسرش ام جمیل كه همان «حمالة الحطب» باشد، به پسرانش دستور دادند كه دختران محمد را طلاق دهند. پس آن‌ها را طلاق دادند ...

در حالی كه می‌دانیم، سوره تبت در زمانی نازل شده است كه مسلمین در شعب أبی طالب در محاصره بودند . سیوطی در الدر المنثور می‌نویسد:

وأخرج أبو نعیم فی الدلائل عن ابن عباس قال ما كان أبو لهب الا من كفار قریش ما هو حتى خرج من الشعب حین تمالأت قریش حتى حصرونا فی الشعب وظاهرهم فلما خرج أبو لهب من الشعب لقى هندا بنت عتبة ابن ربیعة حین فارق قومه فقال یا ابنت عتبة هل نصرت اللات والعزى قالت نعم فجزاك الله خیرا یا أبا عتبة قال إن محمدا یعدنا أشیاء لا نراها كائنة یزعم أنها كائنة بعد الموت فما ذاك وصنع فی یدی ثم نفخ فی یدیه ثم قال تبا لكما ما أرى فیكما شیئا مما یقول محمد فنزلت تبت یدا أبى لهب قال ابن عباس فحصرنا فی الشعب ثلاث سنین وقطعوا عنا المیرة حتى أن الرجل .

الدر المنثور - جلال الدین السیوطی - ج 6 - ص 408

و محاصره در شعب أبی طالب در سال ششم بعثت و بعد از هجرت به حبشه بوده است.

با این حال چگونه می‌توان تصدیق كرد كه همسر عثمان دختر پیامبر بوده است؟

6 . محمد بن اسماعیل بخاری می‌نویسد، شخصی پیش عبد الله بن عمر آمد و از او سؤالاتی كرد؛ از جمله نظر او را در باره عثمان و امام علی علیه السلام پرسید، وی در مقایسه بین عثمان و حضرت علی علیه السلام می‌گوید:

أَمَّا عُثْمَانُ فَكَأَنَّ اللَّهَ عَفَا عَنْهُ وَأَمَّا أَنْتُمْ فَكَرِهْتُمْ أَنْ تَعْفُوا عَنْهُ وَأَمَّا عَلِیٌّ فَابْنُ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَخَتَنُهُ ... .

صحیح البخاری - البخاری - ج 5 - ص 157 .

اما عثمان، خداوند از گناه او (فرار عثمان در جنگ احد) درگذشت؛ ولی شما دوست ندارید كه او را ببخشید، اما علی علیه السلام پس او پسر عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و داماد او است.

ملاحظه می‌فرمایید كه دفاع عبد الله بن عمر از عثمان فقط در این مطلب خلاصه می‌شود كه خداوند از گناه فرار وی در جنگ احد درگذشته است؛ ولی صحابه‌ای كه علیه او خروج كردند، او را نبخشیده و عثمان را كشتند؛ ولی این كه عثمان داماد پیامبر نیز باشد، متذكر نمی‌شود. اما نسبت به امیر المؤمنین علیه السلام استدلال می‌كند كه او پسر عموی پیامبر و داماد آن حضرت است.

اگر عثمان داماد پیامبر بود، باید ابن عمر به آن استدلال می‌كرد؛ زیرا وی تمام تلاش خود را می‌كند كه هر نوع تهمتی را از عثمان دفع كند و معنا ندارد كه وقتی دلیل قویتری همانند دامادی پیامبر وجود دارد، وی به دلیل سخیف و ضعیف استدلال كند؛ زیرا عفو خداوند فقط شامل كسانی می‌شود كه بعد از فهمیدن زنده بودن پیامبر از فرار دست كشیده و برگشتند و شامل عثمان كه بعد از سه روز برگشت، نمی‌شود. حتی اگر فرض كنیم كه عفو خداوند شامل عثمان نیز می‌شود، سبب نخواهد شد كه خداوند تمامی گناهان او را كه حتی بعد از آن نیز انجام داده بخشیده باشد؛ بلكه حد اكثر شامل فرار او در همان جنگ می‌شود.

بنابراین شایسته بود كه اگر دامادی عثمان صحت داشت، به آن استناد می‌كرد.

7 . حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از غصب فدك توسط ابوبكر به مسجد آمد و خطبه غرائی خواند كه بسیاری از علمای اهل سنت آن را نقل كرده‌اند. آن حضرت در بخش‌های از این خطبه می‌فرماید:

أنا فاطمة بنت محمد أقول عودا على بدء ، وما أقول ذلك سرفا ولا شططا... فإن تعزوه تجدوه أبی دون نسائكم وآخا ابن عمی دون رجالكم ، فبلغ الرسالة صادعا بالرسالة ناكبا عن سنن مدرجة المشركین ، ضاربا لثجهم آخذا بأكظامهم ، داعیا إلى سبیل ربه بالحكمة والموعظة الحسنة .

مناقب علی بن أبی طالب (ع) وما نزل من القرآن فی علی (ع) - أبی بكر أحمد بن موسى ابن مردویه الأصفهانی - ص 202 و السقیفة وفدك - الجوهری - ص 142  .

اى مردم آگاه باشید كه من فاطمه و پدرم محمّد است، گفتارم تماما یكنواخت از سر صدق بوده و از غلط و نادرستى به دور است ... اگر تحقیق كنید (پیامبر اسلام) پدر من بود نه پدر زنان شما و در عقد اخوّت پسر عموى من بود نه شما.

اگر زنان عثمان دختران پیامبر بودند، نباید فاطمه زهرا سلام الله علیها كه سرور زنان بهشت است، چنین سخنی بگوید و از طرف دیگر عثمان نیز می‌توانست به این سخن حضرت اعتراض كند كه زنان من نیز دختران پیامبر بودند.

8 . ابن الدمشقی و محب الدین طبری می‌نویسند:

أن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال لعلی : أوتیت ثلاثا لم یؤتهن أحد ولا أنا ، أوتیت صهرا مثلی ولم أوت أنا مثلی ، وأوتیت زوجة صدیقة مثل بنتی ولم أوت مثلها زوجة ، وأوتیت الحسن والحسین من صلبك  ولم أوت من صلبی مثلهما ، ولكنكم منی وأنا منكم .

جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (ع) - ابن الدمشقی - ج 1 - ص 209 و الریاض النضرة ج 2 ص 202 .

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به على علیه السّلام فرمود: یا على خداى تعالى سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است كه به من و هیچیك از مردم، عنایت نفرموده است:

1. پدر زنى مانند من به تو ارزانى داشته است كه به من عنایت نكرده است؛ 2. همسر پاكیزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته كه به من عنایت نفرموده است؛ 3 . حسن و حسینى از پشت تو به وجود آورده است كه چنان دو فرزندى از پشت من بوجود نیاورده است؛ آرى ! من از شمایم و شما از من مى‏باشد.

در این روایت پیامبر اسلام به صراحت می‌گوید كه به احدی غیر از علی علیه السلام پدر زنی مثل من داده نشده است، معلوم می‌شود كه پیامبر دختر دیگری نداشته است و گرنه چنین سخنی نمی‌فرمود.

 

 

نکته دیگر: حضرت خدیجه خواهری داشت به نام (هاله) که با مردی از مخزوم به نام ابوهاله ازدواج کرد و دختری به نام هاله از وی متولد شد.

سپس با مردی از تمیم به نام ابوهند ازدواج کرد و از او پسری به نام هند متولد شد.

ابوهند دو دختر دیگر به نام "زینب " و "رقیه " از همسر قبلی اش داشت.

ابوهند فوت کرد، پسرش هند به خانواده پدری اش پیوست، زینب و رقیه در خانه خدیجه پرورش یافتند.

در میان عرب رسم بود هر کس یتیمی را تربیت می کرد ، به عنوان فرزند او شناخته میشد، از این رهگذر این دو دختر به پیامبر و خدیجه نسبت یافتند. (الاستغاثه، کوفی ، ج1، ص 68-69)

روی این بیان زینب و رقیه نه فقط دختران پیامبر و خدیجه نبودند، حتی دختران هاله نیز نبودند، بلکه ربیبه های هاله، یعنی دختران ابوهند از همسر قبلی اش بودند، که به جهت بزرگتر شدن در خانه خدیجه (س) به آن حضرت منسوب بودند.

انتساب رقیه و زینب به پیامبر از روی تسامح و به قصد تبرک انجام شده، پس از آنکه به ازدواج عثمان درآمدند، وسیله ای برای تبلیغ اموی ها شد، تا او را رقیب سیاسی مولی الموالی قرار دهند.


برای ادامه به آدرس زیر مراجعه کنید:

http://dastanhayemazhabi.mihanblog.com/extrapage/khishavandibapayambar5



درباره وبلاگ

با سلام خدمت خوانندگان محترم
در صورت تمایل جهت دریافت ایمیل مذهبی روزانه،
آدرس ایمیل خود را به آدرس زیر ارسال کنید:
hesamvahidi@gmail.com

داستانهای مذهبی این وبلاگ در شبکه های اجتماعی زیر هم ارسال می گردد:

کانال تلگرام:
https://telegram.me/dastanhayemazhabi

اینستاگرام:
http://instagram.com/dastanhaye_mazhabi

مدیر وبلاگ : ح و
موضوعات
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :