تبلیغات
داستانهای مذهبی - مناظره امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه، در مورد قیاس
 
داستانهای مذهبی

مناظره امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه، در مورد قیاس

ابوحنیفه پیشواى فرقه حنفى مى گوید:

روزى به خانه امام صادق علیه السلام رفتم كه آن حضرت را ملاقات كنم.

اجازه ملاقات خواستم، امام علیه السلام اجازه نداد.

در این وقت عده اى از مردم كوفه آمدند. امام علیه السلام به آنها اجازه ملاقات داد. من هم با آنها داخل خانه شدم. چون به محضرش رسیدم، گفتم: فرزند رسول خدا! بهتر است كسى را به كوفه بفرستید تا مردم را از دشنام اصحاب حضرت محمد صلى الله علیه و آله باز دارید. من بیش از ده هزار نفر را مى دانم كه به یاران و اصحاب پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله دشنام مى دهند.

حضرت فرمود: مردم از من قبول نمى كنند.

گفتم: چه كسى از شما نمى پذیرد، شما فرزند پیامبر خدا صلى الله علیه و آله هستید.

امام علیه السلام فرمود: تو یكى از آنها هستى كه حرفهاى مرا نمى پذیرى. اكنون بدون اجازه داخل خانه من شدى و بدون اجازه من نشستى و بدون اجازه من شروع به سخن نمودى. سپس فرمود: شنیدم تو بر مبناى قیاس فتوا مى دهى؟

گفتم: آرى!

حضرت فرمود: واى بر تو! نخستین كسى كه در مقابل فرمان خداوند به قیاس گرفتار شد، شیطان بود. آن گاه كه خداوند به او دستور داد به آدم سجده كند.

گفت: من سجده نمى كنم. زیرا كه مرا از آتش آفریدى و آدم را از گل و آتش برتر است. بنابراین با قیاس نمى توان حق را پیدا كرد. براى اینكه مطلب را خوب بفهمى از تو مى پرسم: اى ابوحنیفه ! به نظر شما كشتن كسى به ناحق مهمتر است یا زنا؟

گفتم: كشتن كسى به ناحق، فرمود: پس چرا براى اثبات قتل، خداوند دو شاهد قرار داده و در زنا چهار شاهد؟ آیا این دو تا را به یكدیگر مى توان قیاس نمود؟

گفتم: نه! فرمود: بول كثیف تر است یا منى؟

گفتم: بول .

فرمود: پس چرا خداوند در بول دستور مى دهد وضو بگیرید و در منى غسل كنید؟ آیا این دو را مى توان به یكدیگر قیاس كرد؟

گفتم: نه !

فرمود: آیا نماز مهمتر است یا روزه؟

گفتم: نماز.

فرمود: پس چرا بر زن حائض قضاى روزه واجب است ولى قضاى نماز واجب نیست؟ آیا اینها را به یكدیگر مى توان قیاس نمود؟

گفتم: نه !

فرمود: آیا زن ضعیف تر است یا مرد؟

گفتم: زن .

فرمود: پس چرا خداوند در ارث براى مرد دو سهم قرار داده و براى زن یك سهم؟ آیا این حكم با قیاس درست مى شود؟

گفتم: نه !

فرمود: چرا خداوند دستور داده است كه اگر كسى ده درهم دزدى كند باید دست او قطع شود ولى اگر كسى دست كسى را قطع كند، دیه آن پانصد درهم است؟ آیا این حكم با قیاس سازگار است؟

گفتم: نه !

فرمود: شنیده ام در تفسیر این آیه كه خداوند مى فرماید: "ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم"، یعنى روز قیامت درباره نعمتها از شما پرسیده خواهد شد. گفته اید منظور از نعمتها، غذاهاى لذیذ و آبهاى خنك که در تابستان مى خورند، مى باشد.

گفتم: آرى! من اینطور معنى كرده ام .

فرمود: اگر كسى تو را دعوت كند و غذاى لذیذ و گوارا در اختیار تو بگذارد، پس از آن بر تو منت گذارد، درباره چنین آدمى چگونه قضاوت مى كنى؟

گفتم: مى گویم آدم بخیلى است .

فرمود: آیا خداوند بخیل است (در روز قیامت راجع به غذاها و آبهایى كه به ما داده ، مورد سوال قرار دهد؟).

گفتم: پس مقصود از نعمتهایى كه خداوند مى فرماید انسان درباره آن مورد سؤ ال قرار مى گیرد چیست؟

فرمود: مقصود نعمت دوستى و محبت ما خاندان پیامبر است.

منبع:

بحارالانوار جلد دو



درباره وبلاگ

با سلام خدمت خوانندگان محترم
در صورت تمایل جهت دریافت ایمیل مذهبی روزانه،
آدرس ایمیل خود را به آدرس زیر ارسال کنید:
hesamvahidi@gmail.com

داستانهای مذهبی این وبلاگ در شبکه های اجتماعی زیر هم ارسال می گردد:

کانال تلگرام:
https://telegram.me/dastanhayemazhabi

اینستاگرام:
http://instagram.com/dastanhaye_mazhabi

مدیر وبلاگ : ح و
موضوعات
نویسندگان
صفحات جانبی
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :